Warsztaty „Zacieranie granic pędzlem” zostały zorganizowane w dniach 19.09 – 26.09.2016 przez Stowarzyszenie Ciepły Wiatr i przy wsparciu Fundacji Promocji i Rozwoju Bieszczad. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Polsko-Ukraińska Wymiana Młodzieży. Uczestnikami warsztatów z Ukrainy była młodzież ze Szkoły Ceramiki z Dniepropetrowska i Kijowa. Grupę polską reprezentowali uczniowie z Liceum Plastycznego z Leska, grupa plastyczna Bieszczadzkiego Domu Kultury oraz uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego z Leska.
Cele wymiany:
– integracja młodzieży polsko-ukraińskiej
– poznanie języka, historii i kultury kraju sąsiada
– przełamywanie stereotypów, niwelowanie różnicy mentalności
– rozszerzenie kręgu zainteresowań
– zwiększenie samooceny poprzez refleksję i wspólne zajęcia
– nabycie kompetencji miękkich, m.in. komunikacja, praca z grupą
– udoskonalenie umiejętności plastycznych, wymiana doświadczeń w zakresie technik malarskich.
Przed przyjazdem instruktorzy obu grup przygotowali zajęcia warsztatowe, prezentujące różne techniki malarskie, plastyczne. Strona ukraińska prowadziła szereg zajęć, poświęconych malarstwu petrykowskiemu. Strona polska zapoznała młodzież z Ukrainy z techniką graficzną.
Podczas warsztatów malarskich uczestnicy pracowali w różnych stylach i przy pomocy różnych technik, dzięki temu mieli okazję doskonalić swoje umiejętności, nauczyć się czegoś nowego i podzielić się swoją wiedzą na zajęciach grupowych i indywidualnych.
Ponadto były prowadzone lekcje językowe, wycieczki celem poznania regionu bieszczadzkiego oraz różne formy spotkań integracyjnych – prezentacje multimedialne regionów, gry i zabawy, ogniska, dyskoteki.
Dzięki uczestnictwie w wymianie uczestnicy nabyli praktyczne umiejętności, które z pewnością przyniosą im wiele korzyści w dalszej edukacji i codziennym życiu, w tym m.in. nauczyli się podejmowania decyzji w zespole, rozwiązywania problemów w grupie, uczyli się planować konkretne działania, a następnie realizować je według przygotowanego przez siebie harmonogramu, kształtowali umiejętność autorefleksji, obiektywnej oceny i wyciągania konstruktywnych wniosków na przyszłość.
Sztuka okazała się uniwersalnym językiem porozumienia. Warto podkreślić bardzo aktywną postawę uczestników wymiany – młodzi ludzie chętnie uczestniczyli w zajęciach, a także wychodzili z propozycją własnych inicjatyw. Zajęcia językowe i komunikacja z rówieśnikami z innego kraju zmotywowała młodzież do nauki języków obcych.
Udział w wymianie też był dla organizacji partnerskich świetną okazją nawiązywania kontaktów międzynarodowych dla kontynuacji w przyszłości współpracy polsko – ukraińskiej.